Har mattan en förglömd status i våra hem? Industridesignern och grundaren Ksenia Stanishevski på norska Volver Studios berättar om inredning och rum där mattan är hjälten i rummet.

För Volvers designers ser man inte på mattan som en accessoar utan som en huvudspelare i rummet. De används inte bara på golven utan också på väggar eller installationer och lever på gränslandet till konst. Målet är att designen ska vara så estetiskt spännande att de kan brukas länge. 

– Vi uppmuntrar våra kunder och arkitekter att vara kreativa hur de kan använda våra mattor. Varför inte hänga upp mattan som en avdelare mitt i rummet? En matta tillför värme och design och dämpar ljud och akustik. Den gör också luften fräschare då den samlar damm och partiklar, berättar Ksenia Stanishevski. 

Var ska mattan ligga?

Så hur ska man tänka när man väljer matta? Ksenia berättar att man först och främst ska lyssna på det emotionella behovet och den spänning eller stil som man vill skapa. Men mattan är också en förlängning av vår egen identitet.

– När du har bestämt dig för en matta av Volvers tar jag fram designen genom att undersöka var du ska placera mattan. Ska den användas för stillsam sitthörna? Eller en högtrafikerad yta som en hall? Våga också vara kreativ både med design, färger, former eller till och med att kombinera flera mattor tillsammans i ett rum.

Hur stort eget liv kan man våga ge till mattan? Hur ska man tänka kring färgval och mönster?

– Våra hem är förlängningen av vår identitet. Med mattor vill vi inspirera dig att ta fram din personlighet och hitta ditt uttryck. Tänk först vilken stämning du vill skapa i ditt hem. Är det lugnt och avkopplande? Eller inspirerande och lekfull? Eller sofistikerad och mörk? Föreställ dig hela interiören och välj en matta som förhöjer den stämningen.

Traditionellt hantverk med norsk design

Ksenia har studerat konst i sitt hemland Estland och industridesign i Oslo men det var hennes fascination för persiska mattor som väckte intresset för hantverket. Idag har hon många lyckade samarbeten bakom sig med såväl internationella som norska konstnärer, arkitekter och formgivare. Så vilken är din drivkraft när det kommer till din satsning och vad vill du uppnå?

– Jag tänker på mattan som en oljeduk och en stor kreativ lekplats. Jag berättar inte för mina designers vad de ska göra, utan uppmuntrar dem att hitta sin kreativitet och förverkliga sina drömmar. Ksenia fortsätter:

– Jag vill inspirera till ett nytt, djärvt och passionerat perspektiv på nordisk design och strävar efter att väcka känslor, skapa upplevelser och kittla intellektuell reflektion … Vår design är originell, oväntad och sofistikerad och balanserar alltid på kanten till den kommersiella verkligheten och kulturintresse.

I Norge finns inte industrin att tillverka mattor. Ksenia fick vända sig till Indien och Kina som har en lång och stolt hantverkstradition inom området. I samarbetet har de tänjt på gränserna på vad som är möjligt för att uppnå den perfektion som konsten kräver.

– Jag har djup respekt för deras kunskap. Jag såg att vi kunde korsa våra skandinaviska idéer med traditionell teknik – en spännande kombination, avslutar Ksenia.