Samsung fångar gärna in unga, kvinnliga talanger genom sitt graduate program. Strategin att skapa jämlikhet är både nödvändig och medveten.
Teknikbranschen har misslyckats med att kommunicera att branschen är för kvinnor. Det menar Tanja Florentin Bäckstrand, HR Business Partner på Samsung. Men Samsung – bolaget som säljer och marknadsför hemelektronikprodukter, riktar sig främst till ekonomer och har därför lyckats bättre med en könsfördelning där 40 procent är kvinnor.
Vad driver dig i arbetet när det kommer till jämställdhetsfrågor?
– Handen på hjärtat – jag känner att jag blir bedömd utifrån vad jag presterar och upplever inte att jag blivit illa bemött som kvinna på jobbet. Däremot har jag blivit annorlunda bemött inom fotbollen och i andra privata sammanhang. Jag har alltid spelat fotboll och varit med om att damlag får sämre tider och lägre budget. Jag vill att nästa generation ska känna att de kan bli vad de vill oavsett vilka förutsättningar de föds med och jag tror att dagens föräldrar är mer medvetna. Vi som är föräldrar till pojkar måste hjälpas åt och prata om dessa frågor redan från tidig ålder!
Hur gör ni för att locka kvinnor till Samsung?
– HR försöker utmana och uppmuntra cheferna att tänka i nya banor och rekrytera från andra branscher där det finns fler kvinnor. Vi har också vårt graduate-program som varje år tar emot cirka tio nyexaminerade ekonomer. Tjänsterna är juniora och målet är att bygga upp bred kunskap och internt nätverk. Vi vill gärna få in kvinnor denna väg, särskilt inom sälj men vi utesluter givetvis inte andra könsidentiteter.
Läs fortsättningen om Samsungs e b-arbete >>