Debutanter förväntas vara sociala geni för att bli utgivna författare. Eller åtminstone ha ett intressant liv, vara en entertainer på scen och en halvöppen dörr till privatlivet… Övriga lycksökare göre sig icke besvär. Åtminstone inte på de etablerade förlagen. Därmed måste det också vara så att det bara är en viss typ av människor som det anses att vi ska läsa böcker av. Extroverta handlingskraftiga män och kvinnor som inte bara kan tänka och skriva utmärkt utan även kan marknadsföring och retorik på sina fem fingrar.
Jag förstår att förlagen älskar starka författare som lever sina egna varumärken. Såklart jag förstår det. Författaren blir dragplåster för boken, en självgående marknadsförare och försäljningen ett självspelande piano. Men hur påverkar detta förlagsbranschen i en framtid när författaren blir ett sub brand till förlaget? När utvecklingen har gått så långt att författaren är den som håller relationen levande med läsaren, när det är författaren som är garanten för bokens kvalitet och inte förlagsloggan. För i detta skede som vi som läsare rycker på axlarna om vilken logga som pryder omslaget mister också förlaget makten och relationen med sina läsare. Eller hur?
För tjugo år sedan påbörjade bankerna sin resa mot den gudomliga och förlösande kontorslösa världen. Framtiden såg ljus ut. Kunderna skulle göra jobbet själva och kontor kunde stängas. Och så blev det. Men det blev så mycket mer. Banken blev opersonlig och till slut bara ett gränssnitt som varken gav goda råd eller ville speciellt väl. Åtminstone om man inte hade en större pung fylld med pengar att vifta med. Så vad hände? Jo, banken är inte längre något du ärver av dina föräldrar och som ordnar med utbetalningar för din begravning. Banken är som vilken produkt som helst som du lätt som en plätt byter ut om du kan få ner lånet några punkter.
Det finns paralleller. Och bankerna har börjat öppna kontor igen. Till och med på lördagar. Med intresse kommer jag följa hur utvecklingen kommer sträva de kommande åren. Min gissning är att egenutgivarna kommer att bli ett allt tydligare och starkare inslag. Som komplement kommer nya affärsidéer att resa sig ur jorden. Redan idag finns flera företag som ser nya möjligheter: Hoi och Recito är pigga uppkomlingar som provar nya grepp och alldeles säkert kommer vara etablerade och respekterade aktörer inom ett par år. Förmodligen också fruktade. Looking forward!